Van afval naar grondstoffen: Leusden is goed op weg

Sinds 2017 is het systeem om afval weg te brengen veranderd. Restafval moet je zelf brengen naar ondergrondse containers (binnen de dorpen) of daarvoor heb je een kliko (buiten de dorpen). Plasticverpakkingen, metaal en drankkartonnen (PMD) wordt opgehaald. Aan de inzameling van GFT en oud papier en karton is niets veranderd. Op 7 november is de evaluatie van dit nieuwe systeem in de gemeenteraad besproken.

Leusden doet het goed. Van 150 kg fijn restafval per inwoner (voor de verandering van het inzamelsysteem) zijn we in 2018 naar 71 kg per inwoner gegaan en dit jaar komen we waarschijnlijk rond de 62 kg per inwoner uit. Kortom het beoogde doel om de hoeveelheid restafval te verminderen, is overduidelijk gehaald!

In de media (de Leusderkrant) wordt juist gesproken over veel afval. Het hoge cijfer gaat over de totale hoeveelheid afval. Omdat Leusden een groene gemeente is, waar inwoners makkelijk grote hoeveelheden tuin- en snoeiafval kwijt kunnen via de groendepots, is er in Leusden in vergelijking met andere gemeenten veel GFT (Groente, Fruit en Tuin). Zie ook onderstaande tabel.

kg/inwoner voor

2018 cijfer voor

service

vergelijkbare gemeentes

(verschil Leusden)

Fijn restafval 150 71 6,7 169
grof restafval 34 17 22
GFT 80 102 7,6 138
groendepot 110 54
PMD 9 32 7,8 21
glas 32 29 21
papier en karton 83 61 7,6 54
textiel 5,2 7,7

Bron tabel: Tussentijdse evaluatie Grondstoffenplan 2016-2020 gemeente Leusden

In het voorjaar van 2020 besluit de raad over een nieuw grondstoffenplan. GroenLinks-PvdA heeft bij de evaluatie een motie ingediend zodat we richting geven aan het nieuwe plan. De gehele raad heeft ingestemd met onze motie.

De drie elementen van deze motie zijn:

Nog beter scheiden: wat hoort nu precies in bij het PMD? Mag al het papier bij het oud papier? En kunnen de herbruikbare stoffen in het restafval nog verder verminderen? Hoe zorgen we dat al het glas in de glasbak verdwijnt? We vragen in de motie om inwoners te helpen nog beter te scheiden.

Nog vaker scheiden: nu kun je in onze winkelcentra niet je afval gescheiden weggooien. We vragen in de motie om te zorgen dat op nog meer plekken afval gescheiden wordt ingezameld. Bijvoorbeeld in de winkelcentra. Maar ook kleine bedrijven kunnen we helpen. Een 140 tal bedrijven doet dit al, maar ook nog veel niet. Hoe kunnen we hen helpen wel afval te scheiden?

Minder grondstoffengebruik: Het belangrijkste is dat we minder grondstoffen gebruiken. Ook dat vragen we in de motie: kijk op welke manier de gemeente kan zorgen dat er minder grondstoffen worden gebruikt. Een manier is bijvoorbeeld de invoering van de ja-ja-sticker. De gemeente zal dit onderzoeken. Omdat de wethouder aangaf dat hij dit onderzoek uitvoert voor het nieuwe plan was het niet nodig hier apart een motie voor in te dienen.

Afvaltarief

Komend jaar betaalt iedereen een hogere afvalstoffenheffing. Dat is een vast bedrag per huishouden. Per vuilniszak gaat het tarief ook omhoog.  Dat is in de raad op 7 november besloten. Doordat we nu goed het afval scheiden valt de verhoging, per huishouden, ca. €17 lager uit, dan als we waren doorgegaan met het oude systeem van inzamelen (dus vuilniszakken aan de straat zetten). De tariefverhoging komt grotendeels doordat de belasting op verbranding van restafval is verhoogd door de rijksoverheid.

De overweging om het tarief per zak hoger te maken, zodat het vaste bedrag voor iedereen lager zou worden is niet haalbaar gebleken. Op dit moment staan de gemeentefinanciën onder druk en is ook de OZB verhoogd. We houden uiteraard vast aan het principe de vervuiler betaalt en blijven dit monitoren. Het tarief per zak is gestegen, maar net iets minder dan het vaste tarief. Zo blijft Leusden een financieel gezonde gemeente waar we trots op kunnen zijn.

Hof van Liz

26 september stemde  de hele raad in met de opzet op hoofdlijnen voor het Hof van Liz. Dit betekent dat de initiatiefnemers, Van Wijnen projectontwikkelaars en Woningstichting Leusden, het project verder uitwerken.

GroenLinks-PvdA stemde in

Wij stemden in. Het plan biedt namelijk 65 huurwoningen, waarvan 53 sociale huur. Daarnaast staan er vrijstaande woningen, twee-onder-een kap woningen en 12 koop appartementen in het plan. Goedkope huurwoningen zijn schaars in Leusden, we zijn dan ook blij met dit aantal. Het zal de wachttijden verkorten.

Wij steunden de moties van andere partijen niet. De moties waren namelijk overbodig: de zaken waren al geregeld in het kader waaraan de initiatiefnemers moeten voldoen. Zo is daarin opgenomen dat de woningen in principe energieneutraal zijn. We zijn niet tegen de inhoud van de moties, op de motie over gebouwhoogtes na.

Inwoners betrekken

Maar wij hebben ook zorgen: en dat is de manier waarop inwoners betrokken worden (“participatie”). Wat houdt betrekken in? Heeft iedereen een duidelijk beeld van de spelregels? En de termijnen?  Het blijkt soms  lastig om dit goed te doen. We zullen dit evalueren en met een voorstel komen hoe we dit beter kunnen doen.

Omwonenden

Omwonenden hadden zorgen over het plan. Niet over de woningbouw an sich, maar over het verkeer, de hoogte van de gebouwen en het aanzicht. Komende tijd wordt over het aanzicht nog verder gepraat met alle partijen. Wij wachten de gesprekken af. Wij riepen Beweging 3.0 op zich meer te laten zien in dit traject, omdat zij de buren zijn.

Hoe verder?

De initiatiefnemers zullen het plan verder uitwerken. Zij zullen het daarna aanbieden aan de gemeente. Als het college akkoord gaat, wordt het nieuwe bestemmingsplan openbaar gemaakt. Iedereen kan dan zijn opmerkingen op het plan (een “zienswijze”) indienen. De raad zal uiteindelijk een besluit nemen over het bestemmingsplan en zal daarbij ook de zienswijzen meewegen.

Heeft u vragen aan GroenLinks-PvdA hierover? Mail of bel dan met Fenneke van der Vegte (fenneke.in.leusden@gmail.com)

De afbeeldingen komen uit het stedenbouwkundigplan. Dit is te vinden via: https://gemeentebestuur.leusden.nl/Vergaderingen/Raadsvergadering/2019/26-september/20:00agendapunt 7

Een keer een fractievergadering bijwonen?

Gasten zijn welkom om een fractievergadering bij te wonen van de fractie GroenLinks- PvdA. De fractievergaderingen zijn over het algemeen op de maandagavond. Op de website van de gemeente (https://gemeentebestuur.leusden.nl) staat een overzicht wanneer er fractievergaderingen zijn. Een enkele keer houden we geen fractievergadering op de geplande tijdstippen, maar over het algemeen vergaderen we wel. Wil je aanwezig zijn bij een fractievergadering, dan verzoeken we je vooraf even contact te zoeken met onze fractiesecretaris (Leo Lindhout; leo.lindhout@gmail.com of 06-40207474). Dan kunnen we een en ander afstemmen.

Raadsvergadering 8 november: toelichting op een aantal standpunten

De bus in Leusden

Goed openbaar vervoer is broodnodig en geen luxe. Dat is onze overtuiging. Wij maken ons daar hard voor- op de momenten en manieren die effectief zijn.

Afgelopen donderdag hebben we het in de raadsvergadering gehad over een motie over de bus in Leusden. De motie riep op om intensieve gesprekken te houden met ROCOV1en ROVER. De dag ervoor konden wij in de krant lezen dat er weinig steun was voor de motie van de SP. Dat bleek uit de “wandelgangen”. Wij hebben inderdaad uiteindelijk de motie niet gesteund. Het college heeft namelijk op 27 september in een brief laten weten gesprekken aan de gaan met de ROCOV hierover en ook bij provinciale bestuurders te pleiten voor betere busverbindingen in Leusden.  De motie zou hier niets aan veranderen. Wij zullen uiteraard wel alle kansen pakken die we zien om de bus in Leusden terug te krijgen. Zo zullen we onze leden van Provinciale Staten vragen om nog meer oog te hebben voor de busverbindingen in kleinere kernen en dorpen.

1http://www.rocovutrecht.nl/ en  https://www.rover.nl/

Onze groene gemeente

Afgelopen vergaderingen heeft Fenneke aandacht gevraagd voor onze groene gemeente. We hebben een mooie groene gemeente maar gaan daar nog niet altijd even zorgvuldig mee om. Zo kon van de zomer een sperwer een tijdje roet in de verbouwing van de kruising Groene Zoom-Heiligenbergerweg gooien.  We vinden het belangrijk dat we vaart maken met de energietransitie. Dit mag alleen niet ten kosten gaan van bijvoorbeeld huismussen en vleermuizen. We worden binnenkort geïnformeerd over de manier waarop de gemeente dit aan zal pakken. Daarnaast willen we dat de waarde van bomen vooraf meegenomen wordt in planvorming en dat bomen niet een laatste invulling van plannen zijn. Ook dit is toegezegd: voortaan zal de waarde van bomen meegenomen worden in de planvorming.

Een heel aantal mensen heeft ook een brief ingezonden aan de gemeente over de insectensterfte. De bijen krijgen veel aandacht op het moment. In Nederland zijn er 358 soorten wilde bijen en daarnaast is er de honingbij, die gehouden wordt door de mens.  Het beleid moet ons inziens gericht zijn op de wilde bij. Andere insecten en ook vogels zullen daarvan profiteren. Wij zullen de gemeente hier ook kritisch in volgen en mogelijk met een plan komen.

De Groene Belevenis

Natuur en duurzaamheid vragen om beleving én kennis. Wij zijn trots op het werk van de medewerkers en vele vrijwilligers en de impact van de Groene Belevenis. Afgelopen donderdag lag er een motie in de raad voor waarin gevraagd werd om een raadsvoorstel over de relatie tussen de gemeente en de Groene Belevenis. Hoewel D66 toelichtte dat het hen om een open debat ging, vonden wij dat de tekst dit niet uitdroeg. Wij mijden een debat niet- maar wel met een goede en transparante voorbereiding. We hebben de motie niet gesteund. Er was wel een meerderheid. We zullen daarom binnenkort in de raad verder praten over de Groene Belevenis.

Namens de fractie, Fenneke van der Vegte

Financieel tekort op het Sociaal Domein

Vorige week zijn we als Raad geïnformeerd over het substantiële tekort (prognose: ongeveer € 3 mln t/m 2022) dat is ontstaan doordat de cijfers sociaal domein zijn geactualiseerd. Er is globaal toegelicht waar de oorzaak ligt, te weten inhoudelijk aan een sterk opgelopen hulpvraag van jongeren. Er zijn ook technisch financiële redenen waaronder een te lage voorinkoop van jeugdhulp, minder regionale bijdrage (vereffening) en late nacalculaties. De wethouders Patrick Kiel en Erik van Beurden hebben toegezegd de Raad in oktober mee te nemen in de verdiepingsslag die het College momenteel inhoudelijk, organisatorisch en financieel maakt.

Het College heeft de Raad tevens voorgesteld om vooralsnog geen nieuw beleid voor het sociaal domein te ontwikkelen. Daar lijkt meer tijd voor nodig. De fractie GroenLinks-PvdA is akkoord gegaan met dit voorstel maar heeft nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de volgende issues.

In het CUP (college uitvoeringsplan) is naast de nieuwe tekorten al een bezuiniging over de hele periode t/m 2022 van 2% ingeboekt. Wij hebben het College daarom gevraagd uiterlijk in december met concrete maatregelen te komen. Het lijkt dus zaak dat het College de Raad en in oktober maar ook einde jaars goed geïnformeerd over de stand van zaken sociaal domein, eventuele aanpassingen en de financiële consequenties.

Voor GroenLinks-PvdA blijft het uitgangspunt dat Leusdenaren ondanks alle slechte financiële vooruitzichten de zorg en welzijn krijgen die ze nodig hebben. Dat gekeken wordt naar zinnig en zuinig is prima, maar dit uitgangspunt moet zichtbaar overeind blijven. Desnoods dient op een andere manier het tekort aangevuld te worden. We houden u op de hoogte.

Fractievoorzitter GroenLinks-PvdA
Marcel.sturkenboom@gmail.com

IKC Berkelwijk (raadsvergadering 27 september)

De GroenLinks-PvdA fractie is gegaan akkoord met de voorstellen van het College om het Integraal Kindcentrum Berkelwijk op de locatie basisschool De Heerd, Sportzaal Berkelwijk en de Taalschool in de Berkelwijk te realiseren. Dat geldt dus ook voor het vaststellen van het benodigde investeringsbudget en de financiële middelen daarvoor ter beschikking te stellen.

Wat GroenLinks-PvdA betreft is het IKC Berkelwijk meer dan het fysiek samenbrengen van verschillende voorzieningen onder een dak. Het gaat in dit geval om één locatie, vereend management, één pedagogische visie. De rode draad moet zijn een breed en gevarieerd aanbod van voorzieningen aan kinderen en jongeren te organiseren. Ook de samenwerking met jeugdhulp dient gezien de huidige ontwikkelingen in Leusden zeker krijgt aandacht te krijgen.

Speciale aandacht hebben wij gevraagd voor bewegen. Daarvoor zijn voorzieningen nodig en daar ligt ook de relatie met de uitdagingen die gezien het wegvallen van de sportzaal momenteel rond De Korf spelen. Om deze voor gezondheid belangrijke investering zo vroeg als mogelijk te overdenken hebben het College gevraagd extra toe te zien op zowel de bouw en inrichting van het IKC als de beschikbaarheid van De Korf.

Fractievoorzitter GroenLinks-PvdA
Marcel.sturkenboom@gmail.com