Blog 1. Blikvangers

Verhalen van een Lijsttrekker.
27 jan 2018.

Vandaag hedcaa7aba-c241-46e6-a0bc-d7d310ee09b8bben we opnieuw met zo goed als de hele GroenLinks-PvdA fractie mee gedaan aan de actie van Opgeruimd Leusden om ons dorp schoon en toonbaar te houden. Wederom werden we samen met veel anderen door het duo “Appel en Eelman” ontvangen. Zo’n typisch voorbeeld van een Leusdens – in dit geval marketing en communicatie – bedrijf (appeleneelman.nl) die zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt. Appel organiseert en Eelman maakt de aansprekende kieken. Maar omdat het een echtpaar is kan het net zo goed andersom zijn. Hesjes, handschoenen en grijpers lagen weer klaar om aan de slag te gaan. De eerlijkheid gebiedt mij wel ff te zeggen dat er ook andere fracties actief waren. Ik heb de mannen van de VVD gezien – ook nu waren er geen vrouwen te vinden – en de CU/SGP onder leiding van wethouder Jan.

Het is onwaarschijnlijk wat er allemaal op straat ligt. De gebruikelijke rotzooi afkomstig van een bezoek aan de frietzaak, huisafval dat over de schutting wordt gegooid of vaak plastic restanten van verpakkingen, tasjes, bekers, en ja zelfs luiers. Het summum vind ik de blikjes met gezien de overmaat Red Bull als favoriet. “Het geeft je vleugels” is de reclame slogan en zelfs Max gaat er harder van. Ik zal het hier niet hebben over hoe schadelijk dit drankje is bij veelvuldig gebruik. Zeker voor jongeren maar zie daarvoor dokter.nl. Wat me verbaast is dat in de groene strook langs de weg waar ik ruimde zo’n reeks van deze blikjes te vinden waren, dat het niet anders kan dat er dagelijkse drinkers zijn, die er een gewoonte van maken om het blikje op dezelfde plek uit de auto te gooien. Ik stel voor dat we daarvoor meer blikvangers in Leusden gaan installeren. Dat mes snijdt aan twee kanten. Als Leusdenaren dan toch moeten gebruiken, dan lijkt me opgeruimd staat netjes: stimuleer het werp vermogen door het lege blikje in de vanger te deponeren.

Moraal van deze ervaring is, dat we als fractie GroenLinks-PvdA niet voor niets een motie hebben ingediend om gescheiden afval te verzamelen waarbij ook de blikjes bijzondere aandacht krijgen. Goed voor het milieu en het coördinatievermogen. Het behoeft geen betoog. In ons verkiezingsprogramma 2018 t/m 2022 pleiten wij er voor dat er in 2020 nog slechts 50 kg per inwoner hoeft te worden ingezameld. De inwoner die actief weinig afval produceert en goed scheidt, betaalt minder belasting. Maar hopen dat we dan niet nog meer op straat aantreffen. Wij zijn er als fractie samen met Opgeruimd Leusden de volgende keer weer gewoon bij.

Lijsttrekker GroenLinks-PvdA