Blog 2. Dream Team

f5462216-c790-4da1-b6fa-d3cb7e8e895aBlog 2. 3 februari 2018

Van oudsher herinnert het Dream Team aan de tijd dat de dik betaalde sterren van het Amerikaanse basketbal zich verzamelde om tijdens de Olympische Spelen veelvuldig goud te behalen. Als Hollanders denken we liever aan het Nederlands Elftal dat in 1988 Europees Kampioen Voetbal werd. Iedereen kent de beelden van de glorie tocht door de Amsterdamse grachten. Waarmee ook de teleurstelling van het verlies in 1974 van Duitsland weggepoetst werd. Ook voor mij want in mijn examenjaar middelbare school ben ik met 3 maten bij alle wedstrijden in Duitsland aanwezig geweest. En nog geslaagd ook. Wat een tijd (geleden). Maar als volleyballer denk ik liever terug aan het sportmoment van de 20e eeuw: de gouden Olympische plak die onze jongens olv Ron Zwerver en Peter Blangé in 1996 in de 5e set na een heroïsche strijd tegen Italië behaalde.

De wetten van de topsport vertellen dat zo’n succesvol team er niet vanzelf komt. Het programma van de volleyballers startte in 1980 doordat o.a. mijn toenmalige teamgenoot Bert Goedkoop bij landskampioen Delta Lloyd/AMVJ koos voor fulltime sport. Met de droom om voor de absolute top te gaan en daar alles voor te laten. Later maakte de combinatie tussen een club team (Martinus Amstelveen) en het nationaal team volleybal, dat de trainingsuren gemaakt konden worden om de concurrentie met volleybal reuzen als Rusland, Amerika en Italië aan te gaan. Bekend is dat de generatie die aan zo’n topsport programma begint, nooit de generatie is die de medaille in ontvangst neemt. In dit geval zijn dat in de 16 jaar die leidde naar het goud in 1996 in Atlanta twee wisselingen in de selectie geweest van nieuw voor oude spelers. En zo’n wisseling gaat niet zonder slag of stoot maar is inherent aan topsport. Een andere wetmatigheid is dat “plan boven programma boven individu” gaat. Ofwel de intrinsieke motivatie om de beste te worden is leidend voor het creëren van het optimale programma, het aantrekken van deskundige begeleiding en het samenstellen van een evenwichtige selectie van spelers. Het individu is dus bij een teamsport ondergeschikt. En let wel geen moment gedurende deze 16 jaar is zeker geweest dat de gouden Olympische medaille gehaald zou worden. Dat na dit succes de aanpak tot het “Bankrasmodel” werd verheven, is inherent aan een andere sportwet: de winnaar heeft altijd gelijk. De Bankras Sporthal in Amstelveen waar ook menig zweetdruppel van mij ligt is inmiddels verdwenen. Het volleybal succes overigens ook.

Politiek is zoals topsport. Onze GroenLinks en PvdA voorzitters hebben nieuw elan ingebracht en de ALV op basis van een stevige discussie de samenstelling van de lijst laten bepalen. Natuurlijk heeft iedereen even tijd nodig gehad om aan de herschikking te wennen. Maar inmiddels draaien we als lijst, huidige fractie en samen met beide besturen op volle toeren. Dat is met de vele uren die moeten worden gemaakt teamwork. Mooi om te zien. Iedereen maakt zich ondergeschikt aan onze droom. Intrinsiek gemotiveerd doordat wij van betekenis willen zijn voor een sterke, groene en sociale samenleving in Leusden. Het programma ligt er en de flyers zijn klaar. Ook in de campagne hebben wij bewust gekozen voor de team gedachte. Waar andere fracties – al of niet door de landelijke partijen marketing machines verordent – hun leiders op de posters positioneren, gaan wij voor ons basisteam. Het basisteam staat aan het front, maar alle leden van de lijst brengen hun deskundigheid en ervaring in en zullen actief en zichtbaar zijn in de debatten, op de website, twitter en facebook. Voor wie het nog niet weet, kijk maar op groenlinkspvda-leusden.nl.

Alle grote kampioenschappen zijn in de sport als een examen. Ook in de komende Olympisch Winterspelen in PyeongChang 2018 (Zuid Korea) zullen onze landgenoten strijden om de medailles. Dan zal blijken of de juiste keuze is gemaakt tav het programma, selectie of individu. Voor ons is dat examen op 21 maart. Dan zal blijken of onze overtuiging, lijst, programma en campagne is aangeslagen bij de inwoners van Leusden. Wij gaan voor minstens 5 zetels. U ook ?

Lijsttrekker GroenLinks-PvdA