Blog 3. Iedereen een fatsoenlijk leven.

Het was me het weekje wel. Minister Halbe Zijlstra om een leugentje naar huis, Sven Kramer, de “machine” geen en Esmee Visser de “onbevangen debutante” wel een gouden Olympische medaille. Op de achtergrond werd nog een vuiltje “matchfixing” van 4 jaar geleden uitgevochten. Jille Anema (de coach van o.a. schaatser Bergsma) zou als toenmalig coach van het estafetteteam van Frankrijk, Nederland geld geboden hebben. “Boeien” zult u zeggen. Er zijn wel andere dingen waar wij ons druk over zouden moeten maken. Maar toch.

Cultuurdebat.
Als fractie zijn we zeker met andere dingen bezig. De campagne richting 21 maart is begonnen. In het volledig uitverkochte Theater de Tuin traden vertegenwoordigers van alle fracties en cultuurorganisaties met en tegen elkaar in de arena. De essentie van de discussie en alle verkiezingsretoriek lag in de vraag of en hoeveel de gemeente zou (moeten) willen bijdragen aan culturele activiteiten. Denise Houtveen en Erik van Beurden verwoordden de mening van GroenLinks-PvdA uitstekend. Wij willen dat er een Cultuur Fonds komt waar de betrokken organisaties zelf over gaan. De gemeente stopt hier wat ons betreft jaarlijks minimaal € 75.000 in. We willen ook grootschalige culturele evenementen ondersteunen.

Campagne voeren betekent ook de straat op. We kregen afgelopen week veel positieve reacties nav onze actie met een knipoog op Valentijnsdag. Kijk maar op onze website als u nog een date met een van ons op 21 maart wilt hebben. De actie is gelijk een gelegenheid om het over Leusden en ons programma te hebben. Dat levert ook stevige discussies op, maar over één ding zijn we het meestal eens. Het is niet slecht wonen en leven in Leusden maar er blijven echt inwoners die onze steun nodig blijven houden om een gezond en goed leven te kunnen leiden. Het is ook niet voor niets een van onze speerpunten.

Gezond en goed leven.

De GGD en SNO presenteerden de ervaringen met Leusden Fit, een initiatief van onze wethouder Erik van Beurden. Het programma is gericht op het bevorderen van een gezonde leefstijl van alle inwoners van Leusden. De buurtsportcoaches van SNO begeleiden beweeg- en sportprogramma’s maar geven ook voorlichting aan jong en oud Leusden zodat ze weten wat het effect van (te veel of te weinig) eten, bewegen of stress is. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken maar de GGD die het programma aan de hand van harde variabelen monitort is positief.

Ik ben echter wel geschrokken van de eveneens gepresenteerde cijfers van het Nederlands Jeugd Instituut over Leusden. Er blijken 384 eenouder gezinnen in onze gemeenschap die in problemen verkeren. Het relatief hoge aantal lijkt het gevolg van een vechtscheiding. De psychologische (strijd tussen papa en mama), sociale (participanten en wonen) en financiële (inkomen) barrières stralen met name als er kinderen in het spel zijn op hen af. Mindere schoolprestaties, gepest worden, niet kunnen deelnemen aan culturele of sportactiviteiten is wat zij meemaken. Ik heb het College al eerder aangespoord om gebruik te maken van de mogelijkheden van het Jeugdsport – en cultuurfonds dat juist voor deze kinderen is ingesteld. Als oud voorzitter van dit fonds in de provincie Utrecht weet ik daar alles van. Dit fonds krijgt zelfs van het huidige Kabinet nog meer budget. Kom op College: geen excuses meer. Help deze kinderen.

Aangifte tegen tabaksindustrie.

Er is nog wat dat me aanspreekt. Advocaat Bénédicte Ficq heeft aangifte gedaan tegen de sigarettenindustrie vanwege het opzettelijk beschadigen van de gezondheid. Zij stelt dat “het een onomstotelijk bewezen feit is dat de sigaret steeds meer ontworpen wordt met het doel om mensen verslaafd te maken. En dat expres ‘breinziek’ maken is crimineel. Ficq voert artikel 300, lid vier van het Wetboek van Strafrecht aan, waarin staat dat het opzettelijk benadelen van iemands gezondheid onder mishandeling valt. ”

Wordt het niet tijd dat ook wij als Leusden ons aansluiten bij deze aangifte ? Steeds meer zorgorganisaties en gemeenten zoals Amsterdam en Utrecht hebben dat al gedaan. Iedere inwoner van Leusden moet natuurlijk zelf bepalen of hij of zij rookt. En Leusden zou moeten bevorderen dat anderen daar waar dan ook geen last van hebben. Deze actie is echter gericht tegen het handelen van de tabaksindustrie. Ik ben benieuwd wat u er van vindt. Ik ben voor. Laat mij weten wat u vindt door te reageren op deze blog of mijn tweet. Als er steun is dan weet ik onze fractie en het College wel te vinden.

Lijsttrekker GroenLinks-PvdA