Financieel tekort op het Sociaal Domein

Vorige week zijn we als Raad geïnformeerd over het substantiële tekort (prognose: ongeveer € 3 mln t/m 2022) dat is ontstaan doordat de cijfers sociaal domein zijn geactualiseerd. Er is globaal toegelicht waar de oorzaak ligt, te weten inhoudelijk aan een sterk opgelopen hulpvraag van jongeren. Er zijn ook technisch financiële redenen waaronder een te lage voorinkoop van jeugdhulp, minder regionale bijdrage (vereffening) en late nacalculaties. De wethouders Patrick Kiel en Erik van Beurden hebben toegezegd de Raad in oktober mee te nemen in de verdiepingsslag die het College momenteel inhoudelijk, organisatorisch en financieel maakt.

Het College heeft de Raad tevens voorgesteld om vooralsnog geen nieuw beleid voor het sociaal domein te ontwikkelen. Daar lijkt meer tijd voor nodig. De fractie GroenLinks-PvdA is akkoord gegaan met dit voorstel maar heeft nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de volgende issues.

In het CUP (college uitvoeringsplan) is naast de nieuwe tekorten al een bezuiniging over de hele periode t/m 2022 van 2% ingeboekt. Wij hebben het College daarom gevraagd uiterlijk in december met concrete maatregelen te komen. Het lijkt dus zaak dat het College de Raad en in oktober maar ook einde jaars goed geïnformeerd over de stand van zaken sociaal domein, eventuele aanpassingen en de financiële consequenties.

Voor GroenLinks-PvdA blijft het uitgangspunt dat Leusdenaren ondanks alle slechte financiële vooruitzichten de zorg en welzijn krijgen die ze nodig hebben. Dat gekeken wordt naar zinnig en zuinig is prima, maar dit uitgangspunt moet zichtbaar overeind blijven. Desnoods dient op een andere manier het tekort aangevuld te worden. We houden u op de hoogte.

Fractievoorzitter GroenLinks-PvdA
Marcel.sturkenboom@gmail.com