Raadsvergadering 8 november: toelichting op een aantal standpunten

De bus in Leusden

Goed openbaar vervoer is broodnodig en geen luxe. Dat is onze overtuiging. Wij maken ons daar hard voor- op de momenten en manieren die effectief zijn.

Afgelopen donderdag hebben we het in de raadsvergadering gehad over een motie over de bus in Leusden. De motie riep op om intensieve gesprekken te houden met ROCOV1en ROVER. De dag ervoor konden wij in de krant lezen dat er weinig steun was voor de motie van de SP. Dat bleek uit de “wandelgangen”. Wij hebben inderdaad uiteindelijk de motie niet gesteund. Het college heeft namelijk op 27 september in een brief laten weten gesprekken aan de gaan met de ROCOV hierover en ook bij provinciale bestuurders te pleiten voor betere busverbindingen in Leusden.  De motie zou hier niets aan veranderen. Wij zullen uiteraard wel alle kansen pakken die we zien om de bus in Leusden terug te krijgen. Zo zullen we onze leden van Provinciale Staten vragen om nog meer oog te hebben voor de busverbindingen in kleinere kernen en dorpen.

1http://www.rocovutrecht.nl/ en  https://www.rover.nl/

Onze groene gemeente

Afgelopen vergaderingen heeft Fenneke aandacht gevraagd voor onze groene gemeente. We hebben een mooie groene gemeente maar gaan daar nog niet altijd even zorgvuldig mee om. Zo kon van de zomer een sperwer een tijdje roet in de verbouwing van de kruising Groene Zoom-Heiligenbergerweg gooien.  We vinden het belangrijk dat we vaart maken met de energietransitie. Dit mag alleen niet ten kosten gaan van bijvoorbeeld huismussen en vleermuizen. We worden binnenkort geïnformeerd over de manier waarop de gemeente dit aan zal pakken. Daarnaast willen we dat de waarde van bomen vooraf meegenomen wordt in planvorming en dat bomen niet een laatste invulling van plannen zijn. Ook dit is toegezegd: voortaan zal de waarde van bomen meegenomen worden in de planvorming.

Een heel aantal mensen heeft ook een brief ingezonden aan de gemeente over de insectensterfte. De bijen krijgen veel aandacht op het moment. In Nederland zijn er 358 soorten wilde bijen en daarnaast is er de honingbij, die gehouden wordt door de mens.  Het beleid moet ons inziens gericht zijn op de wilde bij. Andere insecten en ook vogels zullen daarvan profiteren. Wij zullen de gemeente hier ook kritisch in volgen en mogelijk met een plan komen.

De Groene Belevenis

Natuur en duurzaamheid vragen om beleving én kennis. Wij zijn trots op het werk van de medewerkers en vele vrijwilligers en de impact van de Groene Belevenis. Afgelopen donderdag lag er een motie in de raad voor waarin gevraagd werd om een raadsvoorstel over de relatie tussen de gemeente en de Groene Belevenis. Hoewel D66 toelichtte dat het hen om een open debat ging, vonden wij dat de tekst dit niet uitdroeg. Wij mijden een debat niet- maar wel met een goede en transparante voorbereiding. We hebben de motie niet gesteund. Er was wel een meerderheid. We zullen daarom binnenkort in de raad verder praten over de Groene Belevenis.

Namens de fractie, Fenneke van der Vegte