GroenLinks-PvdA discussieerde op 11 februari jl. over Bouwen in Tabaksteeg.

Op maandag 11 februari organiseerde de fractie van GroenLinks-PvdA een bijeenkomst rondom het dossier Bouwen bij de Tabaksteeg. Aanleiding voor de avond is de uitspraak van het College dat alternatieven voor de bouw van de 28 woningen in de Tabaksteeg en een er tussen liggend park, niet door Heijmans en De Boom gevonden zijn. Daarom blijft na lange tijd toch dit scenario weer als het meest haalbare op tafel liggen. De Langesteeg blijft daarmee vrij van bouw en wordt onderdeel van een blijvende ecologische zone.

De fractie wilde zich met leden als toehoorder door alle partijen nog eens goed laten informeren over alle pijnpunten rondom het dossier. Op een bijzonder eerlijk en open avond spraken Erik van Beurden de wethouder van de fractie, Maarten van Duin en Joost Mulder van Heijmans, Handert Scheffer van stichting De Boom, bewoners van Leusden-Zuid, provinciale bestuurders Erna Knotkamp (GroenLinks) en Kees de Kruijf (PvdA) zich zonder schroom uit. Lastige thema’s die ontweken konden worden, kwamen op tafel. Met respect voor elkaars soms tegengestelde belangen luisterde iedereen o.l.v. fractievoorzitter Marcel Sturkenboom in het nieuwe gemeentehuis naar alle betrokkenen, waarna steeds ruimte was voor vragen van alle andere aanwezigen.

De aanwezigen concludeerden met elkaar dat het wachten nu is op het procesvoorstel van het College waar met name het overleg met de betrokken bewoners aan de Tabaksteeg een belangrijke rol speelt. Dat is 2e helft maart te verwachten. De fractie GroenLinks-PvdA zal vanwege de impact van het besluit ruim voor de definitieve besluitvorming in de Raad nogmaals met bestuur en leden van GroenLinks en PvdA van gedachten wisselen. Alle leden krijgen ter voorbereidng op deze meeting een inhoudelijke samenvatting van de discussie van 11 februari toegezonden. Mochten andere Leusdenaren behoefte hebben aan nadere informatie of hun mening bekend willen maken dan kunnen zij hun vraag stellen of hun mening laten weten aan de GroenLinks-PvdA fractiesecretaris op mailadres leo.lindhout@gmail.com.