Hof van Liz

26 september stemde  de hele raad in met de opzet op hoofdlijnen voor het Hof van Liz. Dit betekent dat de initiatiefnemers, Van Wijnen projectontwikkelaars en Woningstichting Leusden, het project verder uitwerken.

GroenLinks-PvdA stemde in

Wij stemden in. Het plan biedt namelijk 65 huurwoningen, waarvan 53 sociale huur. Daarnaast staan er vrijstaande woningen, twee-onder-een kap woningen en 12 koop appartementen in het plan. Goedkope huurwoningen zijn schaars in Leusden, we zijn dan ook blij met dit aantal. Het zal de wachttijden verkorten.

Wij steunden de moties van andere partijen niet. De moties waren namelijk overbodig: de zaken waren al geregeld in het kader waaraan de initiatiefnemers moeten voldoen. Zo is daarin opgenomen dat de woningen in principe energieneutraal zijn. We zijn niet tegen de inhoud van de moties, op de motie over gebouwhoogtes na.

Inwoners betrekken

Maar wij hebben ook zorgen: en dat is de manier waarop inwoners betrokken worden (“participatie”). Wat houdt betrekken in? Heeft iedereen een duidelijk beeld van de spelregels? En de termijnen?  Het blijkt soms  lastig om dit goed te doen. We zullen dit evalueren en met een voorstel komen hoe we dit beter kunnen doen.

Omwonenden

Omwonenden hadden zorgen over het plan. Niet over de woningbouw an sich, maar over het verkeer, de hoogte van de gebouwen en het aanzicht. Komende tijd wordt over het aanzicht nog verder gepraat met alle partijen. Wij wachten de gesprekken af. Wij riepen Beweging 3.0 op zich meer te laten zien in dit traject, omdat zij de buren zijn.

Hoe verder?

De initiatiefnemers zullen het plan verder uitwerken. Zij zullen het daarna aanbieden aan de gemeente. Als het college akkoord gaat, wordt het nieuwe bestemmingsplan openbaar gemaakt. Iedereen kan dan zijn opmerkingen op het plan (een “zienswijze”) indienen. De raad zal uiteindelijk een besluit nemen over het bestemmingsplan en zal daarbij ook de zienswijzen meewegen.

Heeft u vragen aan GroenLinks-PvdA hierover? Mail of bel dan met Fenneke van der Vegte (fenneke.in.leusden@gmail.com)

De afbeeldingen komen uit het stedenbouwkundigplan. Dit is te vinden via: https://gemeentebestuur.leusden.nl/Vergaderingen/Raadsvergadering/2019/26-september/20:00agendapunt 7