Van afval naar grondstoffen: Leusden is goed op weg

Sinds 2017 is het systeem om afval weg te brengen veranderd. Restafval moet je zelf brengen naar ondergrondse containers (binnen de dorpen) of daarvoor heb je een kliko (buiten de dorpen). Plasticverpakkingen, metaal en drankkartonnen (PMD) wordt opgehaald. Aan de inzameling van GFT en oud papier en karton is niets veranderd. Op 7 november is de evaluatie van dit nieuwe systeem in de gemeenteraad besproken.

Leusden doet het goed. Van 150 kg fijn restafval per inwoner (voor de verandering van het inzamelsysteem) zijn we in 2018 naar 71 kg per inwoner gegaan en dit jaar komen we waarschijnlijk rond de 62 kg per inwoner uit. Kortom het beoogde doel om de hoeveelheid restafval te verminderen, is overduidelijk gehaald!

In de media (de Leusderkrant) wordt juist gesproken over veel afval. Het hoge cijfer gaat over de totale hoeveelheid afval. Omdat Leusden een groene gemeente is, waar inwoners makkelijk grote hoeveelheden tuin- en snoeiafval kwijt kunnen via de groendepots, is er in Leusden in vergelijking met andere gemeenten veel GFT (Groente, Fruit en Tuin). Zie ook onderstaande tabel.

kg/inwoner voor

2018 cijfer voor

service

vergelijkbare gemeentes

(verschil Leusden)

Fijn restafval 150 71 6,7 169
grof restafval 34 17 22
GFT 80 102 7,6 138
groendepot 110 54
PMD 9 32 7,8 21
glas 32 29 21
papier en karton 83 61 7,6 54
textiel 5,2 7,7

Bron tabel: Tussentijdse evaluatie Grondstoffenplan 2016-2020 gemeente Leusden

In het voorjaar van 2020 besluit de raad over een nieuw grondstoffenplan. GroenLinks-PvdA heeft bij de evaluatie een motie ingediend zodat we richting geven aan het nieuwe plan. De gehele raad heeft ingestemd met onze motie.

De drie elementen van deze motie zijn:

Nog beter scheiden: wat hoort nu precies in bij het PMD? Mag al het papier bij het oud papier? En kunnen de herbruikbare stoffen in het restafval nog verder verminderen? Hoe zorgen we dat al het glas in de glasbak verdwijnt? We vragen in de motie om inwoners te helpen nog beter te scheiden.

Nog vaker scheiden: nu kun je in onze winkelcentra niet je afval gescheiden weggooien. We vragen in de motie om te zorgen dat op nog meer plekken afval gescheiden wordt ingezameld. Bijvoorbeeld in de winkelcentra. Maar ook kleine bedrijven kunnen we helpen. Een 140 tal bedrijven doet dit al, maar ook nog veel niet. Hoe kunnen we hen helpen wel afval te scheiden?

Minder grondstoffengebruik: Het belangrijkste is dat we minder grondstoffen gebruiken. Ook dat vragen we in de motie: kijk op welke manier de gemeente kan zorgen dat er minder grondstoffen worden gebruikt. Een manier is bijvoorbeeld de invoering van de ja-ja-sticker. De gemeente zal dit onderzoeken. Omdat de wethouder aangaf dat hij dit onderzoek uitvoert voor het nieuwe plan was het niet nodig hier apart een motie voor in te dienen.

Afvaltarief

Komend jaar betaalt iedereen een hogere afvalstoffenheffing. Dat is een vast bedrag per huishouden. Per vuilniszak gaat het tarief ook omhoog.  Dat is in de raad op 7 november besloten. Doordat we nu goed het afval scheiden valt de verhoging, per huishouden, ca. €17 lager uit, dan als we waren doorgegaan met het oude systeem van inzamelen (dus vuilniszakken aan de straat zetten). De tariefverhoging komt grotendeels doordat de belasting op verbranding van restafval is verhoogd door de rijksoverheid.

De overweging om het tarief per zak hoger te maken, zodat het vaste bedrag voor iedereen lager zou worden is niet haalbaar gebleken. Op dit moment staan de gemeentefinanciën onder druk en is ook de OZB verhoogd. We houden uiteraard vast aan het principe de vervuiler betaalt en blijven dit monitoren. Het tarief per zak is gestegen, maar net iets minder dan het vaste tarief. Zo blijft Leusden een financieel gezonde gemeente waar we trots op kunnen zijn.