Een keer een fractievergadering bijwonen?

Gasten zijn welkom om een fractievergadering bij te wonen van de fractie GroenLinks- PvdA. De fractievergaderingen zijn over het algemeen op de maandagavond. Op de website van de gemeente (https://gemeentebestuur.leusden.nl) staat een overzicht wanneer er fractievergaderingen zijn. Een enkele keer houden we geen fractievergadering op de geplande tijdstippen, maar over het algemeen vergaderen we wel. Wil je aanwezig zijn bij een fractievergadering, dan verzoeken we je vooraf even contact te zoeken met onze fractiesecretaris (Leo Lindhout; leo.lindhout@gmail.com of 06-40207474). Dan kunnen we een en ander afstemmen.

GroenLinks-PvdA discussieerde op 11 februari jl. over Bouwen in Tabaksteeg.

Op maandag 11 februari organiseerde de fractie van GroenLinks-PvdA een bijeenkomst rondom het dossier Bouwen bij de Tabaksteeg. Aanleiding voor de avond is de uitspraak van het College dat alternatieven voor de bouw van de 28 woningen in de Tabaksteeg en een er tussen liggend park, niet door Heijmans en De Boom gevonden zijn. Daarom blijft na lange tijd toch dit scenario weer als het meest haalbare op tafel liggen. De Langesteeg blijft daarmee vrij van bouw en wordt onderdeel van een blijvende ecologische zone.

De fractie wilde zich met leden als toehoorder door alle partijen nog eens goed laten informeren over alle pijnpunten rondom het dossier. Op een bijzonder eerlijk en open avond spraken Erik van Beurden de wethouder van de fractie, Maarten van Duin en Joost Mulder van Heijmans, Handert Scheffer van stichting De Boom, bewoners van Leusden-Zuid, provinciale bestuurders Erna Knotkamp (GroenLinks) en Kees de Kruijf (PvdA) zich zonder schroom uit. Lastige thema’s die ontweken konden worden, kwamen op tafel. Met respect voor elkaars soms tegengestelde belangen luisterde iedereen o.l.v. fractievoorzitter Marcel Sturkenboom in het nieuwe gemeentehuis naar alle betrokkenen, waarna steeds ruimte was voor vragen van alle andere aanwezigen.

De aanwezigen concludeerden met elkaar dat het wachten nu is op het procesvoorstel van het College waar met name het overleg met de betrokken bewoners aan de Tabaksteeg een belangrijke rol speelt. Dat is 2e helft maart te verwachten. De fractie GroenLinks-PvdA zal vanwege de impact van het besluit ruim voor de definitieve besluitvorming in de Raad nogmaals met bestuur en leden van GroenLinks en PvdA van gedachten wisselen. Alle leden krijgen ter voorbereidng op deze meeting een inhoudelijke samenvatting van de discussie van 11 februari toegezonden. Mochten andere Leusdenaren behoefte hebben aan nadere informatie of hun mening bekend willen maken dan kunnen zij hun vraag stellen of hun mening laten weten aan de GroenLinks-PvdA fractiesecretaris op mailadres leo.lindhout@gmail.com.

Blog januari: Kleur bekennen.

Met een volle werkagenda komt het fractiewerk voor mij vooral op de avonden en weekenden neer. Gelukkig kan ik mijn reguliere en politieke werk waar nodig ook overdag goed combineren. De zaterdagochtenden vul ik meestal in met een vroeg uurtje bosloop, met daarna verse jus en een enkel broodje als beloning voor het doordeweekse koolhydraten dieet. Als coach van mijn eigen leefstijl; tevens nuttig en noodzakelijk voor een diabeet. En daarna de kranten. Als mijn kleinzoon niet komt logeren want dan vult hij ons huis met plezier.

Als Raadslid ben ik voor mijn dagelijkse werkzaamheden vooral bezig met lokale en regionale aangelegenheden en verhoudingen. Via de kranten, (social) media en partijbijeenkomsten volg ik de internationale uitdagingen en de landelijke actualiteit. Dat liegt er niet om. Veiligheid met Trump, Poetin, Xi Jinping die -mannen eigen- spelen met vuur. Een stevige vrouw als Merkel die nuanceert en een bewonderenswaardig standvastige May die een uitweg zoekt voor de Brexit. En onze Europees lonkende premier die stoïcijns blijft glimlachen.

Opvallend actueel is ook de toenemende spanning in de landelijke coalitie met name over integratie, het klimaatakkoord, de dividendbelasting en de uit de pan rijzende zorgkosten. Haalt het Kabinet de eindstreep? Gaan we dan met de winst van GroenLinks, SP én PvdA samen over links? En plots neemt de VVD fractievoorzitter afstand van het klimaatakkoord en luistert ook een Kamerlid van het CDA eindelijk naar onze lokale roep om een kinderpardon.

Politiek slim handelen of een niet langer verborgen doelbewuste marketing strategie. Wat het ook is; ook onze eigen partijen “verkopen” met het oog op de verkiezingen onze boodschap. Met Jesse Klaver die Vincent Bijlo of Obama quoteert en Lodewijk Asscher die “zekerheid” als nieuw paradigma krijgt aangereikt. Niet verkeerd maar kleur bekennen vereist ook eigenheid.

Dat geldt ook voor onze lokale inzet. Compliment voor het College dat we ook in Leusden afstand nemen van “Nashville” door de regenboogvlag uit te hangen. Komende weken buigen we ons over de aanpak van Sporthal de Korf met in het gebouw ook de restaurant met bowlingbaan en theater de Tuin. Dat wordt een fundamentele verbouwing en een forse investering. Er ligt ook een scenario waarbij boven op het parkeerdek zou kunnen worden gebouwd. Wat mij betreft houden we het simpel. Als het om bouwen gaat: Ook de discussie in de Tabaksteeg nadert het eind van een lange zoektocht. De lintbebouwing langs de Tabaksteeg oprollen en concentreren kan een alternatief zijn. Laten we de discussie over het in controle krijgen van de inzet en kosten van adequate jeugdzorg niet vergeten. En tot slot gaan we het hebben over de toekomst van De Groene Belevenis. Een maatschappelijke onderneming die van belang is voor Leusden en wat ons betreft afhankelijk kan blijven rekenen op subsidie. Met wellicht extra hulp om het negatieve vermogen te ontlasten.

Dergelijke discussies voeten we eerst vast op de maandagen in de fractie en dan op de donderdagen als Raad. Voor een goed beeld en standpunt hebben we echt informatie van en contact met directe betrokken Leusdenaren in het algemeen en leden van GroenLinks en PvdA in het bijzonder nodig. Dus help ons burgerparticipatie te realiseren. Bell als je wilt deelnemen zodat we je aanwezigheid en mening in onze fractievergadering kunnen delen. Om kleur te bekennen.

Fractievoorzitter GroenLinks-PvdA
marcel.sturkenboom@gmail.com

Op naar een gezond en duurzaam 2019

Het verkiezingsjaar 2018 is bijna achter de rug. Voor GroenLinks-PvdA Leusden een goed jaar. Nadat de leden voor vernieuwing van de fractie kozen, honoreerde de Leusdense kiezers dit met 4 volle zetels. Met “duurzaamheid, een gezond en goed leven voor iedereen, en zelf kunnen beslissen” als programmatische basis. En met “werk, aandacht voor doelgroepen en ruimte (bouwen)” als bijzondere thema’s. Daarmee hebben we ook het CDA en de VVD kunnen overtuigen dat er met GroenLinks-PvdA goed zaken valt te doen. De nieuwe coalitie was geboren.

Vanaf de zomer zijn we bezig om het College UitvoeringsPlan (CUP) en de begroting 2019 t/m 2022 sluitend uit te voeren. Naast energie neutraal leven, mobiliteit en bouwen, omgekeerd inzamelen, samenlevingsakkoorden, positieve gezondheid blijft de Raad zoeken naar de mogelijkheid om de investering in duurzaamheid mogelijk te maken. Datzelfde geldt voor zorg en welzijn en met name de jeugdzorg, waar echt grote tekorten ontstaan. Dat betekent financieel nog grotere uitdagingen voor de komende jaren. Het echte werk “het maken van keuzes waarbij onze ambities overeind blijven” moet dus nog beginnen.

Hoe duurzaam 2019 ook mag worden, landelijk staan alle grote partijen met de provinciale verkiezingen voor de deur opeens ook vol overtuiging voor de principes “Planet, People, Profit”. Zelfs onze premier stelt terecht dat we Nederland nog aantrekkelijker en duurzaam beter moeten maken. Misschien moeten we ons verheugen dat we als GroenLinks en PvdA zoveel mensen mee krijgen. Maar bij een veranderend (ecologisch, economisch en politiek) klimaat zal er gekozen moeten worden. Met de Brexit en de opstelling van Trump richting de EU en China en Rusland op het vinkentouw zit dat er echt aan te komen. Dan zal blijken wie intrinsiek gemotiveerd blijft.

Voor het Nieuwe Jaar 2019 doemen voor Leusden oude en nieuwe uitdagingen op. Het onder controle krijgen van het sociale domein inclusief jeugdzorg, blijft er zoals gesteld zo een. Ons standpunt blijft hoe dan ook dat “iedere burger de zorg en welzijn dient te krijgen, die zij/hij verdient”. Daarbij speelt dat de zorg voor de volgende transitie (decentralisatie) staat tw. de Juiste Zorg op de Juiste Plek (dJZodJP). Onthoud deze afkorting. Het doel is de zorg nog dichter bij huis te organiseren door de 0e, 1e en 2e lijn respectievelijk mantelzorg, sociale teams, huisarts, apothekers, tandarts en paramedici en ziekenhuizen in één keten te laten samenwerken. Preventie, E Health, zorg-verschuiving en keten-financiering zijn de toverwoorden, die de uit de hand lopende zorgkosten moeten beteugelen. Zorg en Welzijn zijn binnen afzienbare tijd één en regionaal georganiseerd. Gemeenten en Zorgverzekeraars zullen elkaar als belangrijkste financiers moeten vinden. Als Groenlinks-Pvda zullen we dit proces kritisch volgen.

Bouwen wordt het tweede grote issue. Niet alleen de vraag waar maar ook hoe en met welke fondsen krijgen we het principe van Nul-op-de-meter gerealiseerd. En laten we gewoon op de fiets en als het dan toch moet elektrisch kunnen laden en rijden niet vergeten. Regionaal wordt als het gaat om de woonbehoefte kritisch naar Leusden gekeken. Tot 2025 1000 woningen en daarna pakweg 75 woningen per jaar er bij, is niet wat de provincie voor ogen heeft. Lokaal is iedereen benieuwd wat de discussie Tabaksteeg-Langesteeg gaat opleveren.

Onze inzet blijft zo veel als mogelijk burgers te betrekken bij discussies en gezamenlijk te besluiten. Of het nou samenlevingsakkoorden, sport- en cultuur-, of energieakkoorden zijn. Samen met u, uw familie, vrienden en buren gaan we voor een gezond en duurzaam 2019. Mijn voornemen is mijn eerdere toezegging om een maandelijkse blog te schrijven nu echt waar te maken.

Goede Jaarwisseling.

Fractievoorzitter GroenLinks-PvdA
marcel.sturkenboom@gmail.com

Benieuwd naar de fractie? Kom een keer kijken!

Wist je dat alle leden van GroenLinks PvdA van harte welkom zijn om een fractievergadering bij te wonen?

3 december was mijn eerste keer
Ik had me per WhatsApp aangemeld bij de fractievertegenwoordiger Leo Lindhout, en was van harte welkom. Met het oog op Sinterklaas had ik een speculaasstaaf meegenomen. Dat was niet nodig geweest. Pepernoten en ander lekkers waren er al in overvloed.

Successen vieren
Er werd met gepaste tevredenheid teruggekeken op de laatste raadsvergadering. GroenLinks PvdA was toen initiatiefnemer van maar liefst drie moties:

·       Om bij aanbestedingen publieke waarden, zoals arbeidsvoorwaarden en milieu, beter te borgen. In plaats van een race naar de laagste prijs.

·       Over een oproep aan de staatssecretaris en alle landelijke partijen om een oplossing te vinden voor de 400 in Nederland gewortelde kinderen die met uitzetting worden bedreigd.

·       Over nadere samenwerking tussen het college en de raad om van samenlevingsakkoorden een succes te maken.

Alle moties waren uiteindelijk unaniem door de Gemeenteraad aangenomen!
Een groot compliment aan de fractie. Ze hadden zelfs de VVD meegekregen met de motie over de asielkinderen. Wat mij betreft politiek die ertoe doet.

Blik vooruit
Vervolgens werd de ‘Informatieronde’ voorbereid. Over welke vragen iedereen gaat stellen aan de ambtenaren en het college ter voorbereiding van de volgende Raadsvergadering. Ook is afgesproken binnenkort uitgebreid stil te staan bij de nieuw te bouwen Maanwijk. Om ervoor te zorgen dat die duurzaam, gezond en sociaal wordt.

Een winnend team?
Tot slot viel mij de diversiteit en goede sfeer van het team op. Er werd echt naar elkaar geluisterd om samen verder te komen. Ik ben best trots op onze raadsleden en fractievertegenwoordigers en zal vast nog wel een keer komen. Misschien zie ik jou daar dan ook? Meldt je bij fractieleden, bestuur of sluit aan.

Enno van Hamel
Secretaris GroenLinks

Raadsvergadering 8 november: toelichting op een aantal standpunten

De bus in Leusden

Goed openbaar vervoer is broodnodig en geen luxe. Dat is onze overtuiging. Wij maken ons daar hard voor- op de momenten en manieren die effectief zijn.

Afgelopen donderdag hebben we het in de raadsvergadering gehad over een motie over de bus in Leusden. De motie riep op om intensieve gesprekken te houden met ROCOV1en ROVER. De dag ervoor konden wij in de krant lezen dat er weinig steun was voor de motie van de SP. Dat bleek uit de “wandelgangen”. Wij hebben inderdaad uiteindelijk de motie niet gesteund. Het college heeft namelijk op 27 september in een brief laten weten gesprekken aan de gaan met de ROCOV hierover en ook bij provinciale bestuurders te pleiten voor betere busverbindingen in Leusden.  De motie zou hier niets aan veranderen. Wij zullen uiteraard wel alle kansen pakken die we zien om de bus in Leusden terug te krijgen. Zo zullen we onze leden van Provinciale Staten vragen om nog meer oog te hebben voor de busverbindingen in kleinere kernen en dorpen.

1http://www.rocovutrecht.nl/ en  https://www.rover.nl/

Onze groene gemeente

Afgelopen vergaderingen heeft Fenneke aandacht gevraagd voor onze groene gemeente. We hebben een mooie groene gemeente maar gaan daar nog niet altijd even zorgvuldig mee om. Zo kon van de zomer een sperwer een tijdje roet in de verbouwing van de kruising Groene Zoom-Heiligenbergerweg gooien.  We vinden het belangrijk dat we vaart maken met de energietransitie. Dit mag alleen niet ten kosten gaan van bijvoorbeeld huismussen en vleermuizen. We worden binnenkort geïnformeerd over de manier waarop de gemeente dit aan zal pakken. Daarnaast willen we dat de waarde van bomen vooraf meegenomen wordt in planvorming en dat bomen niet een laatste invulling van plannen zijn. Ook dit is toegezegd: voortaan zal de waarde van bomen meegenomen worden in de planvorming.

Een heel aantal mensen heeft ook een brief ingezonden aan de gemeente over de insectensterfte. De bijen krijgen veel aandacht op het moment. In Nederland zijn er 358 soorten wilde bijen en daarnaast is er de honingbij, die gehouden wordt door de mens.  Het beleid moet ons inziens gericht zijn op de wilde bij. Andere insecten en ook vogels zullen daarvan profiteren. Wij zullen de gemeente hier ook kritisch in volgen en mogelijk met een plan komen.

De Groene Belevenis

Natuur en duurzaamheid vragen om beleving én kennis. Wij zijn trots op het werk van de medewerkers en vele vrijwilligers en de impact van de Groene Belevenis. Afgelopen donderdag lag er een motie in de raad voor waarin gevraagd werd om een raadsvoorstel over de relatie tussen de gemeente en de Groene Belevenis. Hoewel D66 toelichtte dat het hen om een open debat ging, vonden wij dat de tekst dit niet uitdroeg. Wij mijden een debat niet- maar wel met een goede en transparante voorbereiding. We hebben de motie niet gesteund. Er was wel een meerderheid. We zullen daarom binnenkort in de raad verder praten over de Groene Belevenis.

Namens de fractie, Fenneke van der Vegte