Op naar een gezond en duurzaam 2019

Het verkiezingsjaar 2018 is bijna achter de rug. Voor GroenLinks-PvdA Leusden een goed jaar. Nadat de leden voor vernieuwing van de fractie kozen, honoreerde de Leusdense kiezers dit met 4 volle zetels. Met “duurzaamheid, een gezond en goed leven voor iedereen, en zelf kunnen beslissen” als programmatische basis. En met “werk, aandacht voor doelgroepen en ruimte (bouwen)” als bijzondere thema’s. Daarmee hebben we ook het CDA en de VVD kunnen overtuigen dat er met GroenLinks-PvdA goed zaken valt te doen. De nieuwe coalitie was geboren.

Vanaf de zomer zijn we bezig om het College UitvoeringsPlan (CUP) en de begroting 2019 t/m 2022 sluitend uit te voeren. Naast energie neutraal leven, mobiliteit en bouwen, omgekeerd inzamelen, samenlevingsakkoorden, positieve gezondheid blijft de Raad zoeken naar de mogelijkheid om de investering in duurzaamheid mogelijk te maken. Datzelfde geldt voor zorg en welzijn en met name de jeugdzorg, waar echt grote tekorten ontstaan. Dat betekent financieel nog grotere uitdagingen voor de komende jaren. Het echte werk “het maken van keuzes waarbij onze ambities overeind blijven” moet dus nog beginnen.

Hoe duurzaam 2019 ook mag worden, landelijk staan alle grote partijen met de provinciale verkiezingen voor de deur opeens ook vol overtuiging voor de principes “Planet, People, Profit”. Zelfs onze premier stelt terecht dat we Nederland nog aantrekkelijker en duurzaam beter moeten maken. Misschien moeten we ons verheugen dat we als GroenLinks en PvdA zoveel mensen mee krijgen. Maar bij een veranderend (ecologisch, economisch en politiek) klimaat zal er gekozen moeten worden. Met de Brexit en de opstelling van Trump richting de EU en China en Rusland op het vinkentouw zit dat er echt aan te komen. Dan zal blijken wie intrinsiek gemotiveerd blijft.

Voor het Nieuwe Jaar 2019 doemen voor Leusden oude en nieuwe uitdagingen op. Het onder controle krijgen van het sociale domein inclusief jeugdzorg, blijft er zoals gesteld zo een. Ons standpunt blijft hoe dan ook dat “iedere burger de zorg en welzijn dient te krijgen, die zij/hij verdient”. Daarbij speelt dat de zorg voor de volgende transitie (decentralisatie) staat tw. de Juiste Zorg op de Juiste Plek (dJZodJP). Onthoud deze afkorting. Het doel is de zorg nog dichter bij huis te organiseren door de 0e, 1e en 2e lijn respectievelijk mantelzorg, sociale teams, huisarts, apothekers, tandarts en paramedici en ziekenhuizen in één keten te laten samenwerken. Preventie, E Health, zorg-verschuiving en keten-financiering zijn de toverwoorden, die de uit de hand lopende zorgkosten moeten beteugelen. Zorg en Welzijn zijn binnen afzienbare tijd één en regionaal georganiseerd. Gemeenten en Zorgverzekeraars zullen elkaar als belangrijkste financiers moeten vinden. Als Groenlinks-Pvda zullen we dit proces kritisch volgen.

Bouwen wordt het tweede grote issue. Niet alleen de vraag waar maar ook hoe en met welke fondsen krijgen we het principe van Nul-op-de-meter gerealiseerd. En laten we gewoon op de fiets en als het dan toch moet elektrisch kunnen laden en rijden niet vergeten. Regionaal wordt als het gaat om de woonbehoefte kritisch naar Leusden gekeken. Tot 2025 1000 woningen en daarna pakweg 75 woningen per jaar er bij, is niet wat de provincie voor ogen heeft. Lokaal is iedereen benieuwd wat de discussie Tabaksteeg-Langesteeg gaat opleveren.

Onze inzet blijft zo veel als mogelijk burgers te betrekken bij discussies en gezamenlijk te besluiten. Of het nou samenlevingsakkoorden, sport- en cultuur-, of energieakkoorden zijn. Samen met u, uw familie, vrienden en buren gaan we voor een gezond en duurzaam 2019. Mijn voornemen is mijn eerdere toezegging om een maandelijkse blog te schrijven nu echt waar te maken.

Goede Jaarwisseling.

marcel.sturkenboom@gmail.com

Benieuwd naar de fractie? Kom een keer kijken!

Wist je dat alle leden van GroenLinks PvdA van harte welkom zijn om een fractievergadering bij te wonen?

3 december was mijn eerste keer
Ik had me per WhatsApp aangemeld bij de fractievertegenwoordiger Leo Lindhout, en was van harte welkom. Met het oog op Sinterklaas had ik een speculaasstaaf meegenomen. Dat was niet nodig geweest. Pepernoten en ander lekkers waren er al in overvloed.

Successen vieren
Er werd met gepaste tevredenheid teruggekeken op de laatste raadsvergadering. GroenLinks PvdA was toen initiatiefnemer van maar liefst drie moties:

·       Om bij aanbestedingen publieke waarden, zoals arbeidsvoorwaarden en milieu, beter te borgen. In plaats van een race naar de laagste prijs.

·       Over een oproep aan de staatssecretaris en alle landelijke partijen om een oplossing te vinden voor de 400 in Nederland gewortelde kinderen die met uitzetting worden bedreigd.

·       Over nadere samenwerking tussen het college en de raad om van samenlevingsakkoorden een succes te maken.

Alle moties waren uiteindelijk unaniem door de Gemeenteraad aangenomen!
Een groot compliment aan de fractie. Ze hadden zelfs de VVD meegekregen met de motie over de asielkinderen. Wat mij betreft politiek die ertoe doet.

Blik vooruit
Vervolgens werd de ‘Informatieronde’ voorbereid. Over welke vragen iedereen gaat stellen aan de ambtenaren en het college ter voorbereiding van de volgende Raadsvergadering. Ook is afgesproken binnenkort uitgebreid stil te staan bij de nieuw te bouwen Maanwijk. Om ervoor te zorgen dat die duurzaam, gezond en sociaal wordt.

Een winnend team?
Tot slot viel mij de diversiteit en goede sfeer van het team op. Er werd echt naar elkaar geluisterd om samen verder te komen. Ik ben best trots op onze raadsleden en fractievertegenwoordigers en zal vast nog wel een keer komen. Misschien zie ik jou daar dan ook? Meldt je bij fractieleden, bestuur of sluit aan.

Enno van Hamel
Secretaris GroenLinks

Raadsvergadering 8 november: toelichting op een aantal standpunten

De bus in Leusden

Goed openbaar vervoer is broodnodig en geen luxe. Dat is onze overtuiging. Wij maken ons daar hard voor- op de momenten en manieren die effectief zijn.

Afgelopen donderdag hebben we het in de raadsvergadering gehad over een motie over de bus in Leusden. De motie riep op om intensieve gesprekken te houden met ROCOV1en ROVER. De dag ervoor konden wij in de krant lezen dat er weinig steun was voor de motie van de SP. Dat bleek uit de “wandelgangen”. Wij hebben inderdaad uiteindelijk de motie niet gesteund. Het college heeft namelijk op 27 september in een brief laten weten gesprekken aan de gaan met de ROCOV hierover en ook bij provinciale bestuurders te pleiten voor betere busverbindingen in Leusden.  De motie zou hier niets aan veranderen. Wij zullen uiteraard wel alle kansen pakken die we zien om de bus in Leusden terug te krijgen. Zo zullen we onze leden van Provinciale Staten vragen om nog meer oog te hebben voor de busverbindingen in kleinere kernen en dorpen.

1http://www.rocovutrecht.nl/ en  https://www.rover.nl/

Onze groene gemeente

Afgelopen vergaderingen heeft Fenneke aandacht gevraagd voor onze groene gemeente. We hebben een mooie groene gemeente maar gaan daar nog niet altijd even zorgvuldig mee om. Zo kon van de zomer een sperwer een tijdje roet in de verbouwing van de kruising Groene Zoom-Heiligenbergerweg gooien.  We vinden het belangrijk dat we vaart maken met de energietransitie. Dit mag alleen niet ten kosten gaan van bijvoorbeeld huismussen en vleermuizen. We worden binnenkort geïnformeerd over de manier waarop de gemeente dit aan zal pakken. Daarnaast willen we dat de waarde van bomen vooraf meegenomen wordt in planvorming en dat bomen niet een laatste invulling van plannen zijn. Ook dit is toegezegd: voortaan zal de waarde van bomen meegenomen worden in de planvorming.

Een heel aantal mensen heeft ook een brief ingezonden aan de gemeente over de insectensterfte. De bijen krijgen veel aandacht op het moment. In Nederland zijn er 358 soorten wilde bijen en daarnaast is er de honingbij, die gehouden wordt door de mens.  Het beleid moet ons inziens gericht zijn op de wilde bij. Andere insecten en ook vogels zullen daarvan profiteren. Wij zullen de gemeente hier ook kritisch in volgen en mogelijk met een plan komen.

De Groene Belevenis

Natuur en duurzaamheid vragen om beleving én kennis. Wij zijn trots op het werk van de medewerkers en vele vrijwilligers en de impact van de Groene Belevenis. Afgelopen donderdag lag er een motie in de raad voor waarin gevraagd werd om een raadsvoorstel over de relatie tussen de gemeente en de Groene Belevenis. Hoewel D66 toelichtte dat het hen om een open debat ging, vonden wij dat de tekst dit niet uitdroeg. Wij mijden een debat niet- maar wel met een goede en transparante voorbereiding. We hebben de motie niet gesteund. Er was wel een meerderheid. We zullen daarom binnenkort in de raad verder praten over de Groene Belevenis.

Namens de fractie, Fenneke van der Vegte

DE TOEKOMST VAN WATER in Leusden

DINSDAG 13 NOVEMBER

Tijd:   20.30 – 21:30 uur

Plaats:   Huis van Leusden

Spreker:  FRANS TER MATEN

Heemraad en Leusdenaar

TOEGANG GRATIS                         WEES WELKOM!

Grote droogte zoals deze zomer en veel, plotselinge wateroverlast gaan steeds vaker samen. Wat kunnen we hier als Leusdenaren aan doen? Heemraad (een soort wethouder in het waterschap) en Leusdenaar Frans ter Maten houdt hierover een lezing in Het Huis van Leusden.

Toegang is gratis, alle belangstellenden zijn welkom.

We ondervinden het nog steeds: last van de droogte van deze zomer. Er zal veel regen moeten vallen om de waterstand weer op peil te brengen. In de Leusderkrant van 10 oktober stond hierover een uitgebreid artikel. Tegelijkertijd zullen grote plensbuien steeds vaker een normaal fenomeen worden. Straten en pleinen zullen vaker blank staan. Riolen worden overbelast. Hoe kunnen we als Leusdenaren hiermee omgaan? Heemraad en Leusdenaar Frans ter Maten geeft hierover een interactieve lezing op dinsdag 13 november in Het Huis van Leusden.

Heemraad? Dat klinkt ouderwets. Het woord is dat ook zeker! Een heemraad is een bestuurder in het waterschap, een soort wethouder. Waterschappen dateren uit de Middeleeuwen. Maar hun werk is nog altijd actueel. Ze zijn verantwoordelijk voor dijken, voor het zuiveren van afvalwater, voor voldoende water in sloten, kanalen en rivieren en ze zorgen in overleg met boeren vol voldoende water voor de agrarische sector.

Ook heemraad Frans en ‘zijn’ waterschap Vallei en Veluwe, waar Leusden onder valt, zijn verre van ouderwets. ‘Dit waterschap is toonaangevend in Nederland. Wij zijn in 2020 energieneutraal.’ Het waterschap doet dit door bijvoorbeeld energie op te wekken en fosfaat te winnen uit afvalwater. ‘De rioolzuiveringsinstallatie in Amersfoort is een energie- en grondstoffenfabriek. De fabriek levert onder meer kunstmest die direct kan worden toegepast in de land- en tuinbouw.’

Het waterschap werkt dus aan grote innovaties, maar doet ook praktische, charmante dingen. Zoals deze zomer het redden van de elrits en de beekprik in de Veluwe. Frans ter Maten was erdoor op alle televisiezenders te zien. ‘Ik had nog nooit van een elrits gehoord. Maar dat blijkt een zeldzame vis.’ De beek waar beide vissoorten in leefden aan de oostkant van de Veluwe kwam deze zomer in snel tempo droog te staan. ‘We hebben toen een evacuatieplan opgezet om ze te redden. Het zijn eigenlijk klimaatevacués,’ zegt Frans.

Het waterschap speelt een centrale rol op de thema’s duurzaamheid en klimaat. Ze timmert samen met ambitieuze gemeentes aan de weg en port wethouders uit andere gemeenten juist op. Frans ziet daarnaast een rol voor ons allemaal. ‘Eigenlijk zou iedereen hemelwater zelf moeten opvangen, zodat de riolen niet overbelast worden en ons afvalwater niet teveel wordt verdund. Hoe? Zorg voor minder steen en meer groen in je tuin. Dat helpt ook nog eens om in de zomer koeler te kunnen slapen!’

Tijdens zijn interactieve lezing zal Frans verder ingaan op de toekomst van water in Leusden. Toegang is gratis, alle belangstellenden zijn welkom.

De lezing staat hiermee ook in het teken van de Provinciale Statenverkiezingen en de waterschapsverkiezingen die plaatsvinden op 20 maart 2019.

Financieel tekort op het Sociaal Domein

Vorige week zijn we als Raad geïnformeerd over het substantiële tekort (prognose: ongeveer € 3 mln t/m 2022) dat is ontstaan doordat de cijfers sociaal domein zijn geactualiseerd. Er is globaal toegelicht waar de oorzaak ligt, te weten inhoudelijk aan een sterk opgelopen hulpvraag van jongeren. Er zijn ook technisch financiële redenen waaronder een te lage voorinkoop van jeugdhulp, minder regionale bijdrage (vereffening) en late nacalculaties. De wethouders Patrick Kiel en Erik van Beurden hebben toegezegd de Raad in oktober mee te nemen in de verdiepingsslag die het College momenteel inhoudelijk, organisatorisch en financieel maakt.

Het College heeft de Raad tevens voorgesteld om vooralsnog geen nieuw beleid voor het sociaal domein te ontwikkelen. Daar lijkt meer tijd voor nodig. De fractie GroenLinks-PvdA is akkoord gegaan met dit voorstel maar heeft nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de volgende issues.

In het CUP (college uitvoeringsplan) is naast de nieuwe tekorten al een bezuiniging over de hele periode t/m 2022 van 2% ingeboekt. Wij hebben het College daarom gevraagd uiterlijk in december met concrete maatregelen te komen. Het lijkt dus zaak dat het College de Raad en in oktober maar ook einde jaars goed geïnformeerd over de stand van zaken sociaal domein, eventuele aanpassingen en de financiële consequenties.

Voor GroenLinks-PvdA blijft het uitgangspunt dat Leusdenaren ondanks alle slechte financiële vooruitzichten de zorg en welzijn krijgen die ze nodig hebben. Dat gekeken wordt naar zinnig en zuinig is prima, maar dit uitgangspunt moet zichtbaar overeind blijven. Desnoods dient op een andere manier het tekort aangevuld te worden. We houden u op de hoogte.

Marcel.sturkenboom@gmail.com

IKC Berkelwijk (raadsvergadering 27 september)

De GroenLinks-PvdA fractie is gegaan akkoord met de voorstellen van het College om het Integraal Kindcentrum Berkelwijk op de locatie basisschool De Heerd, Sportzaal Berkelwijk en de Taalschool in de Berkelwijk te realiseren. Dat geldt dus ook voor het vaststellen van het benodigde investeringsbudget en de financiële middelen daarvoor ter beschikking te stellen.

Wat GroenLinks-PvdA betreft is het IKC Berkelwijk meer dan het fysiek samenbrengen van verschillende voorzieningen onder een dak. Het gaat in dit geval om één locatie, vereend management, één pedagogische visie. De rode draad moet zijn een breed en gevarieerd aanbod van voorzieningen aan kinderen en jongeren te organiseren. Ook de samenwerking met jeugdhulp dient gezien de huidige ontwikkelingen in Leusden zeker krijgt aandacht te krijgen.

Speciale aandacht hebben wij gevraagd voor bewegen. Daarvoor zijn voorzieningen nodig en daar ligt ook de relatie met de uitdagingen die gezien het wegvallen van de sportzaal momenteel rond De Korf spelen. Om deze voor gezondheid belangrijke investering zo vroeg als mogelijk te overdenken hebben het College gevraagd extra toe te zien op zowel de bouw en inrichting van het IKC als de beschikbaarheid van De Korf.

Marcel.sturkenboom@gmail.com